Sunday, June 2, 2013

PENGENALAN KEUSAHAWANAN



A. Definisi Usahawan dan Keusahawanan

Usahawan -

Individu yang berupaya mengenalpasti peluang-peluang perniagaan, menghasilkan idea-idea perniagaan, memperkenalkan sesuatu yang baru dan melakukan inovasi.

Keusahawanan -

Keupayaan mengenalpasti peluang-peluang perniagaan, menghasilkan idea-idea     perniagaan, perniagaan, memperkenalkan sesuatu yang baru dan melakukan inovasi


1. Perbandingan antara usahawan dan pengurus

Aspek
Motif

Pengurus:
Pengurus mengharapkan kenaikan  pangkat dan ganjaran kewangan dan bukan kewangan

Usahawan
Usahawan inginkan kebebasan dan peluang untuk mencipta, di samping mendapatkan untung.

Aspek
Aktiviti

Pengurus
Pengurus hanya bertanggungjawab dalam kerja menyelia dan mengagihkan tugas

Usahawan
Selain tugas sebagai seorang pengurus, usahawan sebenarnya melibatkan diri dalam semua aktiviti perniagaan yang dijalankan


Aspek
Risiko

Pengurus
Pengurus sentiasa berhati-hati dengan risiko


Usahawan
Usahawan berani mengambil risiko sederhana

Aspek
Kegagalan dan kesilapan

Pengurus
Pengurus cuba mengelak daripada kegagalan dan kesilapan

Usahawan
Usahawan berani menghadapi kegagalan dan sanggup belajar daripada kesilapan




Aspek
Pembuatan keputusan

Pengurus
Pengurus tidak mempunyai kebebasan untuk membuat keputusan sendiri kerana ia bergantung kepada keputusan pengurusan atasan

Usahawan
Usahawan bebas membuat keputusan sendiri



2. Perbezaan antara usahawan dan peniaga


Aspek
Peranan

Peniaga
Peniaga terlibat dalam aktiviti jual beli barang dan perkhidmatan

Usahawan
Usahawan bukan sahaja melakukan jual beli barang dan perkhidmatan, tetapi juga sentiasa cuba untuk mengenalpasti peluang perniagaan dan melakukan inovasi.

Aspek
Pengembangan perniagaan


Peniaga
Peniaga berpuas hati dengan keadaan sedia akal dan tiada kemahuan untuk mengembangkan perniagaan


Usahawan
Usahawan sentiasa mempunyai keinginan untuk mengembangkan perniagaan

Aspek
Sumbangan

Peniaga
Peniaga tidak menyumbang kepada masyarakat

Usahawan
Usahawan memberi sumbangan kepada masyarakat




B. Peranan Usahawan Dalam Masyarakat.

1. Mewujudkan peluang pekerjaan

Kegiatan yang diusahakan oleh usahawan seperti perindustrian perladangan, perkhidmatan dan lain-lain yang memerlukan tenaga kerja telah mewujudkan peluang pekerjaan.   Dengan itu, pendapatan penduduk telah dipertingkatkan. Seterusnya masalah pengangguran dapat dikurangkan.

2. Menggabungkan sumber secara optimum.

Usahawan menggunakan sesuatu yang mungkin tidak bernilai bagi orang lain sebagai peluang mewujudkan sesuatu yang baru. Tindakan ini dapat mengurangkan pembaziran sumber. Selain itu, ia juga dapat menjamin  keperluan pengguna melalui penggunaan sumber yang cekap.

3. Membantu pertumbuhan ekonomi.

Kegiatan usahawan yang telah menyediakan banyak peluang pekerjaan membantu mengurangkan masalah pengangguran. Pengurangan masalah pengangguran dan peningkatan pendapatan penduduk telah meningkatkan pendapatan per kapita Negara.   Selain itu, kegiatan usahawan juga membantu mempergiatkan aktiviti ekonomi melalui pembangunan industri sokongan.


4.    Membangunkan industri sokongan .

Aktiviti utama yang dijalankan oleh usahawan akan mengembangkan bidang perniagaan lain dan keusahawanan .Contoh: Usahawan yang telibat dalam industri kereta telah mewujudkan industri sokongan seperti industri tayar, industri besi keluli dan lain-lain.   Dengan itu, masyarakat dapat menikmati faedah dari segi kewujudan peluang pekerjaan, pendapatan yang telah meningkat, aktiviti ekonomi yang telah dipergiatkan dan lain-lain.

5.    Meningkatkan taraf hidup masyarakat.

Kewujudan peluang pekerjaan membolehkan masyarakat mendapat pekerjaan. Dengan itu pendapatan mereka dapat dipertingkatkan. Dengan pendapatan yang diperoleh, masyarakat dapat membeli barang dan perkhidmatan yang dikehendaki.

6.    Menghasilkan  barangan dan perkhidmatan.

Penghasilan barangan dan perkhidmatan oleh usahawan dapat memenuhi kehendak dan keperluan pengguna. Pelbagai barangan dan perkhidmatan juga dapat mempelbagaikan pilihan pengguna.  Secara tidak langsung, taraf hidup masyarakat telah dipertingkatkan


7. Menjalankan tanggungjawab sosial.

Usahawan membantu penyediaan kemudahan awam. Ia juga terlibat dalam aktiviti sosial seperti menderma kepada unit kebajikan. Selain itu, usahawan juga memberi sumbangan dalam bentuk 'sponsorship' dalam aktiviti sukan, kempen dan sebagainya.             

8.  Pengenalan teknologi baru

Sifat kreatif dan inovatif usahawan telah membantunya mencipta produk serta teknologi yang baru.  Pengenalan teknologi baru menyenan2kan aktiviti harian pengguna ? Dengan itu, taraf hidup masyarakat telah dipertingkatkan.

9.    Model bakal usahawan.

Ciri-ciri usahawan menunjukkan teladan yang baik kepada bakal usahawan. Ia bertindak sebagai galakan kepada bakal usahawan untuk melibatkan diri dalam bidang keusahawanan. Dengan itu, semakin banyak faedah dapat dinikmati oleh masyarakat melalui aktiviti keusahawanan.

  

TEORI KEUSAHAWANAN

A. Teori dan Model Keusahawanan

1. Pendekatan Ekonomi

Untung merupakan pendorong kepada usahawan untuk melibatkan diri dalam keusahawanan. Dengan itu, dia akan berusaha untuk mencari peluang untung


Pakar Keusahawanan yang memberi sumbangan dalam Teori dan Model Keusahawanan

Say

Beliau menyatakan bahawa usahawan merupakan pelaku ekonomi utama
Usahawan merupakan seorang yang bekerja sendiri dan tekun, berpengetahuan dan berkebolehan dalam mentadbir serta menilai kerja sendiri dan kerja orang lain dalam perniagaannya.

Israel Kirzner

Beliau melihat usahawan seorang yang peka kepada peluang untung. Keuntungan merupakan pendorong kepadanya untuk melibatkan diri dalam bidang keusahawanan.  Usahawan merupakan orang tengah antara pembekal dan pelanggan yang memperoleh faedah daripada urusan pertukaran pendapatan.   Dia tidak perlu memiliki sumber-sumber, tetapi memainkan peranan maklumat yang membolehkannya memperoleh untung melalui proses pertukaran.

Joseph A. Schumpter

Beliau menyatakan bahawa usahawan merupakan seorang pencetus inovasi. Usahawan berupaya mencapai keseimbangan dalam keadaan tidak menentu, iaitu sebagai pendamai dengan membawa perubahan dari segi pembangunan ekonomi.

Burton

Beliau melihat usahawan sebagai seorang yang rasional. Usahawan mampu membuat analisis dan keputusan secara objektif, logik dan untuk kepentingan masyarakat



2. Pendekatan Psikologi

Usahawan menekankan pencapaian din. Dia mempunyai keinginan untuk kebebasan dan juga berani menghadapi risiko sederhana

Mc Clelland

Beliau menyarankan bahawa usahawan mempunyai keperluan pencapaian yang tinggi dari segi menyelesaikan masalah secara sendiri dan menentukan matlamat yang ingin dicapai. Usahawan juga mempunyai lokus kawalan dalaman dan kecenderungan mengambil risiko sederhana


Brockhaus

Beliau menyatakan bahawa tiada perbezaan antara pengurus dan usahawan. Kecenderungan mengambil risiko bukan ciri yang membezakan usahawan dan pengurus

De Vries

Beliau menyarankan Model Psikodinamik, di mana usahawan yang tidak mendapat kemudahan tertentu semasa kecil akan memberontak akibat keadaan tertekan.   Tekanan emosi ini akan mendorong seseorang menjadi usahawan untuk mendapat kemudahan yang tidak dapat diperoleh.







3. Pendekatan Sosiologi

Peranan harapan terhadap keperluan yang disanjung dan keperluan terhadap kerja akan menguatkan daya kreativiti dan inovasi seseorang untuk menjadi usahawan yang berjaya

Max Weber (Weberian)

Beliau melihat amalan kanak-kanak merupakan faktor yang menyebabkan seseorang cenderung kepada keusahawanan. Usahawan sentiasa menunjukkan usaha inovasi serta sentiasa sempurna dan rasional dalam tugas

Thomas Cochru

Beliau menyarankan bahawa amalan kanak-kanak mungkin menyebabkan seseorang cenderung kepada keusahawanan, tetapi budaya, peranan dan harapan sosial juga menentukan keusahawanan . Ini kerana keusahawanan boleh dibentuk melalui pengalaman dan pengetahuan yang diperoleh



Everett Hagen

Proses keusahawanan akan berlaku apabila kumpulan bawahan menghadapi kekurangan kemudahan dalam memenuhi kehendak dan keperluan mereka.   Maka, individu yang peka kepada peluang ini akan menjalankan usaha untuk mengatasi masalah ini.


4. Pendekatan Islam terhadap keusahawanan

a)    Allah merupakan pemilik mutlak. Manusia hanya merupakan pengurus harta yang diamanahkan oleh Allah. Manusia diamanahkan untuk mencari menerokai dan menggunakan harta dengan batasan tertentu serta bertanggungjawab untuk mengeluarkan sebahagian harta kepada golongan yang kayak menerima harta tersebut dalam bentuk zakat.

b)    Kekayaan di dunia adalah untuk mencari kehidupan di akhirat
Harta kekayaan yang diperoleh di dunia ini hanya merupakan alat untuk mencapai kesenangan hidup di dunia yang kekal abadi, iaitu akhirat

c)    Bahagian di dunia tidak boleh ditinggalkan dalam mengejar akhirat. Manusia perlu bekerja kuat dan bersungguh-sungguh di dunia ini untuk memenuhi sebahagian fungsi kehidupan manusia.  Mereka tidak berhak mengharamkan apa-apa yang telah dihalalkan oleh Allah, tetapi perlu bekerja mencari harta dalam batasan yang tidak terkeluar daripada syarak.

d)    Tetap berlaku adil sesama manusia . Manusia harus berlaku adil sesama sendiri dengan menunaikan tanggungjawab sosial terhadap masyarakat dan membantu orang yang berada dalam kesempitan.

e)    Tidak boleh melakukan sebarang kerosakan. Allah menyuruh manusia supaya menerokai alam dan mengambil manfaat daripadanya, namun manusia hendaklah tidak merosakkan bumi dan makhluk lain.   Islam melarang kegiatan mencari kekayaan yang tidak adil dengan menindas orang lain, membazirkan sumber-sumber dan hasil-hasiI kekayaan serta melakukan penipuan dalam perniagaan.



B.  Adakah Usahawan boleh dilahirkan atau boleh dilatih?

1.  Dilahirkan

(a) Ciri-ciri personaliti

Usahawan boleh dilahirkan dengan memiliki ciri-ciri personaliti semulajadi seperti berinisiatif, lokus kawalan dalaman dan lain-lain. Faktor ini merupakan penentu potensi perkembangan seseorang untuk menjadi seorang usahawan

2.    Dilatih: Seseorang usahawan juga boleh dilatih melalui:

(a) Sistem pendidikan sekolah

Penekanan dan perhatian dalam bidang keusahawanan sebagai alternatif pilihan kerjaya dapat memupuk minat individu terhadap keusahawanan. Ciri-ciri keusahawanan seperti kreatif dan inovatif yang dipupuk dapat mendorong individu menjadi usahawan

(b) Galakan kerajaan.

Kerajaan dan pihak swasta menjalankan banyak program pembangunan keusahawanan untuk mendedahkan cara pengurusan perniagaan  kepada bakal usahawan . Bantuan ini menggalakkan penglibatan lebih ramai bakal usahawan terlibat dalam bidang keusahawanan

(c) Dorongan tentang keusahawanan.

Dorongan keluarga akibat kerjaya keluarga yang berkaitan dengan keusahawanan menentukan pilihan kerjaya individu sebagai usahawan ?   Se lain itu, dorongan daripada mentor melalui cara menanam rasa keyakinan juga mendorong seseorang menjadi usahawan




CIRI-CIRI USAHAWAN

1.    Inisiatif yang tinggi

Usahawan bersikap proaktif dalam melakukan sesuatu tanpa diarah. Dia sendiri akan menyelesaikan masalah .Selain itu, dia akan menentukan matlamat dan mencapai matlamat tersebut melalui usaha sendiri

2. Berani menghadapi risiko.

Usahawan menghadapi ketidaktentuan masa depan perniagaan kerana mungkin terpaksa menanggung kerugian. Namun, dia menganggap risiko sebagai cabaran.  Dia akan memastikan risiko adalah munasabah dengan pulangan yang dijangka

3. Sanggup berkorban .

Pelaburan masa usahawan dalam perniagaan adalah tinggi. Dia melibatkan diri secara sepenuhnya dalam tugas. Dengan itu, dia mungkin tidak mempunyai cuti dan terpaksa bekerja untuk jangka waktu yang panjang

4.   Fokus kawalan dalaman

Usahawan bertekad (tidak mudah putus asa) dalam menguruskan perniagaannya. Dia mempunyai target pencapaian tinggi yang telah ditetapkan. Dia juga tidak akan dipengaruhi oleh faktor-faktor luaran.

5. Tahap tenaga yang tinggi .

Kerja usahawan melibatkan penggunaan mental dan mungkin fizikal Dia mampu bertahan untuk jangka waktu yang panjang dari segi mental dan fizikal. Dengan itu, dia mampu menangani masalah yang bakal dihadapi dengan penuh matang.

6. Berani memikul tanggungjawab .

Usahawan sentiasa membuat keputusan secara sendiri. Dengan itu, dia akan bertanggungjawab atas keputusan yang dibuat apabila berlaku kegagalan

7.  Berwawasan.

Usahawan merupakan seorang yang sentiasa memandang ke hadapan. Dia mempunyai cita-cita yang tinggi  Dia juga bersikap positif terhadap segala kemungkinan masa depan

8. Kreatif dan inovatif .

Usahawan mampu melahirkan idea yang baru . Dia akan melakukan inovasi dalam perniagaannya .

9. Berkeyakinan

Usahawan sentiasa yakin dengan kebolehan diri Dengan itu, dia bersikap positif dalam segala hal perniagaannya mendorong Sikap ini membolehkannya membuat keputusan dengan lebih tepat .

10. Sanggup belajar dari kesilapan.

Usahawan tidak takut kepada kegagalan dan sanggup belajar daripada kegagalan.  Sekiranya berlaku kegagalan, dia akan memastikan kesilapan yang sama tidak diulangi. Dia akan cubamemperbaiki kelemahan sendiri untuk mencapai kejayaan

11. Keupayaan memimpin.

Usahawan sentiasa menentukan matlamat yang ingin dicapai. Dia akan mengawasi dan mentadbir aktiviti perniagaan dengan baik. Selain itu, dia juga akan memotivasi pekerja untuk mencapai matlamat yang telah ditetapkan

12. Bijak merebut peluang.

Usahawan merupakan seorang yang sensitif terhadap perubahan persekitaran.Dia mempunyai keupayaan melihat masalah sebagai peluang untuk mendapat keuntungan


MENCARI IDEA PERNIAGAAN

A. Sumber Idea Baru

1. Pelanggan  pengguna.

Golongan ini memberi pendapat atau maklum balas tentang produk selepas menggunakan produk tersebut.    Usahawan dapat mengetahui masalah yang dihadapi oleh pengguna dan cita rasa pengguna.   Dengan itu, usahawan dapat menghasilkan produk baru atau mengubahsuai produk sedia ada untuk memenuhi keperluan pengguna.

2. Produk sedia ada

Usahawan menilai produk pesaing di pasaran dari segi kelebihan dan kelemahannya . Ini membantunya menghasilkan produk baru yang lebih baik. Selain itu, dia juga boleh memperbaiki kelemahan atau menambahnilai produk yang sedia ada di pasaran

3. Syarikat sedia ada.

Usahawan mengawasi dan mengkaji strategi syarikat pesaing dari segi kelebihan dan kelemahannya. Dia dapat mempelajari kelebihannya dan mengelakkan kesilapan yang pernah dilakukan oleh syarikat pesaing. (Huraian seperti produk sedia ada juga diterima)

4. Saluran pengedaran. 

Pembekal mempunyai pengetahuan yang mencukupi tentang keperluan pasaran dan perubahan cita rasa pengguna.  Golongan ini akan membekalkan maklumat tersebut, memberi idea dan cadangan kepada usahawan.  Dengan itu, usahawan dapat menghasilkan produk yang dapat memenuhi citarasa pengguna pada setiap masa.

5. Profesional dan jururunding                                

Golongan ini terdiri daripada pakar, mentor, rakan perniagaan, pertubuhan perniagaan dan lain-lain.  Mereka boleh memberi nasihat, idea dan latihan kepada usahawan tentang aspek kewangan, perundangan,perakaunan dan lain-lain. Dengan itu, usahawan mempunyai idea yang jelas dalam menjalankan perniagaannya.

6. Dasar kerajaan.

Peraturan dan undang-undang kerajaan boleh bertindak sebagai peluang perniagaan.  Selain itu, perancangan, galakan dan bantuan kerajaan juga dilihat sebagai peluang mendapat keuntungan. Contoh: Galakan pelancongan tempatan memberi idea kepada usahawan untuk menawarkan pakej pelancongan masing-masing yang tersendiri.                               

7. Paten.

Usahawan boleh membeli ciptaan baru dan mengeluarkan produk tersebut. Dia juga boleh mendapatkan hak paten atas usaha sendiri dalam mengubahsuaikan produk atau meneluarkan produk baru. Hak paten akan menghalang orang lain daripada meniru dan mengeluarkan rekaan yang sama.

8. Penyelidikan dan pembangunan (R&D)

Usaha R&D boleh dijalankan oleh badan kerajaan seperti PORIM, MARDI dan agensi kerajaan lain atau usahawan itu sendiri. Hasil R&D akan mewujudkan produk baru atau kaedah baru. Usahawan boleh menggunakan hasil penyelidikan dan pembangunan tersebut untuk memulakan perniagaan.


B. Kaedah Menjana Idea

1. Kumpulan fokus.

Kaedah menjana idea melalui sumbangan maklumat oleh sekumpulan individu dalam format berstruktur.  Kumpulan ini biasanya terdiri daripada 8 hingga 12 orang peserta yang mempunyai pelbagai latar belakang sosioekonomi.   Terdapat seorang orang tengah yang akan memandu kumpulan ini. Peserta akan memberi komen tentang idea produk baru yang dapat memenuhi keperluan pasaran.

2.    Sumbangsaran.

Kaedah menjana idea melalui cara menjana sebanyak mungkin idea-idea. Terdapat peraturan yang perlu dipatuhi semasa proses penjanaan idea dijalankan:
(a)       Tiada kritikan negatif dalam kumpulan
(b)       Kebebasan idea digalakkan
(c)        Kuantiti idea diperlukan.  

Kombinasi dan pembaikan idea digalakkan untuk membentuk idea yang baru .Idea yang dijana direkodkan dan penilaian idea dibuat selepas proses penjanaan idea

3.    Analisis inventori masalah.

Kaedah menjana idea dengan menfokuskan masalah-masalah.   Pelanggan akan diberi senarai masalah umum bagi kategori produk tertentu.   Mereka diminta mengenalpasti dan membincang tentang masalah yang wujud dalam kategori produk.  Kaedah ini lebih berkesan kerana produk dikenali oleh pelanggan

4. Membuat pemerhatian

Kaedah menjana idea dengan memantau persekitaran untuk menghasilkan idea baru bagi memenuhi perubahan persekitaran.   Usahawan akan memerhatikan keperluan diri sendiri atau orang-orang di sekeliling. Contoh: Rakan menyatakan bahawa tidak terdapat kedai foto di sesuatu kawasan. Maka, usahawan melahirkan idea untuk membuka kedai foto di kawasan tersebut.

5. Menjalankan tinjauan keuntungan

Kaedah menjana idea dengan menanya beberapa orang soalan-soalan dan membuat rumusan terhadap jawapan yang diterima. Tinjauan yang formal melibatkan temubual dengan orang ramai melalui soal-selidik . Tinjauan tidak formal melibatkan perbualan dengan ahli keluarga, rakan-rakan dan lain-lain

                              

C. Proses Merealisasikan Idea Proses  

Proses

  1. Tahap Idea  

Huraian

Tahap ini melibatkan penilaian dan pemilihan idea-idea berdasarkan nilai pasaran dan nilai produk kepada syarikat. Senarai semak setiap idea produk baru diadakan dengan menyatakan nilai pasarannya. Pelanggan akan dibekalkan nilai-nilai produk baru bagi menentukan altematif produk baru yang boleh diteruskan atau diberhentikan. Di samping itu, keperluan produk baru dan nilai produk tersebut kepada syarikat juga akan ditentukan. Jika tiada keperluan produk dan idea produk yang dicadangkan tidak mempunyai faedah kepada syarikat, maka pembangunan produk tidak perlu dijalankan.  Keperluan produk baru boleh ditentukan dengan mentakrifkan potensi keperluan pasaran seperti kepuasan jangkaan masa depan, keadaan ekonomi dan sebagainya.

Proses

2.Tahap Konsep     

Huraian

Selepas idea produk baru dikenalpasti, idea itu akan dibangunkan melalui interaksi dengan pelanggan. Ia dilakukan melalui temu duga dengan responden yang terpilih.Mereka akan didedahkan dengan kenyataan yang menggambarkan ciri-ciri dan sifat fizikal idea produk. Maklum balas daripada responden diperoleh dan dianalisis. Ciri-ciri yang digemari akan dimasukkan ke dalam idea produk baru.

Proses
3. Tahap  pembangunan produk     

Huraian
Dalam tahap ini reaksi pengguna tentang produk fizikal ditentukan. Sekumpulan bakal pengguna akan diberi contoh produk syarikat dan contoh produk pesaing Pengguna akan menyimpan rekod penggunaan, membuat komen tentang kelebihan dan kelemahan produk tersebut serta membuat bandingan dengan produk pesaing

Proses
4. Tahap Ujian Pemasaran       

Huraian
Ujian pasaran diadakan untuk meningkatkan keyakinan terhadap kejayaan di peringkat pengkomersialan.  Tahap penerimaan pengguna diketahui melalui hasil sebenar jualan.  Kejayaan boleh dikenalpasti sekiranya jualan adalah memuaskan kerana ia menunjukkan produk digemari oleh pengguna.




No comments:

Post a Comment