Sunday, June 2, 2013

STRATEGI MEMULAKAN PERNIAGAAN



A. Langkah-langkah Memulakan Perniagaan

1.   Menyediakan satu rancangan perniagaan bertulis.

Rancangan perniagaan mesti mengandungi matlamat syarikat, strateui pemasaran, pelan kewangan, sumber modal dan lain-lain

2.  Berunding dengan pakar runding perniagaan.

Pakar Funding yang boleh dirunding seperti peguam, akauntan, ahli bank dan syarikat insurans. Mereka akan memberi nasihat dalam pelbagai aspek tentang cara memulakan perniagaan

3. Buat keputusan tentang bentuk organisasi.

Bentuk organisasi yang boleh ditubuhkan seperti milikan tunggal, perkongsian atau syarikat berhad. Usahawan perlu memikirkan kebaikan dan keburukan setiap bentuk organisasi sebelum membuat keputusan

4.    Menentukan jenis bantuan kewangan.

Sumber kewangan boleh diperoleh melalui simpanan sendiri, pinjaman rakan dan keluarga, institusi kewangan, kerajaan dan lain-lain lagi. Usahawan perlu mempertimbangkan kesesuaian penggunaan sumber kewangan tertentu berdasarkan kelebihan dan kelemahannya

5. Memilih lokasi.

Lokasi yang strategik perlu dipilih untuk menjamin kelancaran proses perniagaan. Lokasi yang dipilih mesti strategik dari segi kemudahan mendapat bahan mentah, mempunyai peluang pasaran yang luas dan sebagainya

6. Melahirkan idea perniagaan.

Idea perniagaan boleh didapati daripada pelanggan, produk sedia ada, syarikat sedia ada, profesional dan jururunding, dasar kerajaan, saluran pengedaran, paten serta penyelidikan dan pembangunan. Sebagai contoh: usahawan boleh mengetahui perubahan cita rasa pengguna melalui maklumat yang dibekalkan oleh saluran pengedaran.



7. Pendaftaran.

Usahawan perlu membuat pendaftaran perniagaan dengan pihak berkuasa bergantung kepada bentuk organisasi yang dipilih Pendaftaran membolehkan usahawan mendapatkan lesen perniagaan untuk menjalankan perniagaan secara sah.

8. Menyertai kursus perniagaan dan keusahawanan.

Usahawan boleh mendapatkan pengetahuan tentang cara pengurusan perniagaan melalui latihan dan kursus.   Latihan dan kursus yang boleh didapati seperti Program Pembangunan Usahawan yang disediakan oleh agensi MARA

9. Menyediakan tenaga kerja.

Usahawan perlu mengrekrut pekerja yang bersesuaian dengan bidang tugas masing-masing.  Ia juga perlu memastikan bilangan tenaga kerja yang mencukupi sebelum memulakan perniagaan

10. Teknologi.

Usahawan perlu memilih teknologi semasa yang maju untuk membantu pengendalian operasi perniagaan. Contoh: usahawan menggunakan komputer untuk menguruskan penyimpanan dan pengekstrakan data, penyediaan laporan, pengendalian inventori dan lain-lain.


B. Empat Strategi Memulakan Perniagaan

  1. Memulakan sendiri

 Kebaikkan

(a)Kebebasan membuat keputusan.
  • Bebas menentukan bagaimana hendak memulakan perniagaan
  • Bebas memilih lokasi , jenis produk atau perkhidmatan yang akan dipasarkan, mengupah pekerja dan lain-lain

(b)Peluang untuk membangunkan imej
  • Menggunakan cara pengurusan tersendiri untuk menjalankan perniagaan
  • Dapat membentuk imej yang baik pada peringkat awal

(c)Kebebasan memilih lokasi
  • Kebebasan memilih lokasi yang strategik
  • Lokasi menentukan kejayaan dan kegagalan sesuatu perniagaan

(d)Kebebasan memilih kemudahan fizikal
  • Kebebasan memilih kemudahan fizikal mengikut cita rasa sendiri
  • Kemudahan fizikal seperti bangunan dan tempat letak kenderaan

(e)Keaslian produk
  • Peluang untuk menghasilkan produk dan perkhidmatan yang belum ada di pasaran.
  • Mengatasi pesaing sedia ada di pasaran

(f)Mudah menembusi pasaran 
  • Perniagaan baru dapat mengelakkan diri daripada menghadapi persaingan yang sengit
  • Dengan itu,ia dapat memperoleh syer pasaran yang banyak


Keburukkan

(a)Tiada rekod dulu
·                      Hanya dapat membuat andaian tentang jualan
·                      Mungkin berlaku kegagalan pelaksanaan strategi perniagaan

(b)Tiada pelanggan yang sedia ada
·        Banyak usaha perlu dilakukan untuk menarik pelanggan
·        Jualan berkembang dengan perlahan dan mengambil masa yang lama untuk memperolehi keuntungan

( c )Usaha yang memakan masa
·        Banyak perkara yang perlu diusahakan semasa hendak memulakan perniagaan baru
·        Contoh: Mencari lokasi yang strategic,mengupah dan melatih pekerja  dan lain-lain memakan masa yang panjang

(d)Kesukaran memperoleh pinjaman
·        Bank perdagangan dan institusi kewangan hanya memberi pinjaman kepada perniagaan yang sedia wujud di pasaran
·        Perniagaan baru yang belum berkembang sukar mendapat pinjaman

(e) Kesukaran mendapat pembekal
·        Perniagaan baru belum mampu untuk memberi keyakinan kepada pembekal
·        Maka, kemudahan kredit biasanya diberi kepada perniagaan yang sedia ada di pasaran

(f)Kesukaran menembusi pasaran
  • Produk dan perkhidmatan baru yang dibekalkan oleh  perniagaan baru belum dikenali oleh pelanggan di pasaran
  • Strategi pemasaran terpaksa dilaksanakan untuk menarik pelanggan

(g)Kesukaran mendapat pekerja yang berpengalaman
  • Pekerja yang diupah mungkin tidak mempunyai pengalaman yang mencukupi dalam bidang yang diusahakan.
  • Latihan terpaksa diberi untuk meningkatkan kemahiran dan pengetahuan.


2. Mengambil alih perniagaan sedia ada Kebaikan

Kebaikkan
(a)              Rekod perniagaan yang terbukti. 

  • Rekod lepas membantu usahawan menjangka jualan, perbelanjaan dan keuntungan yang akan dicapai.   
  • Rekod lepas yang baik mempamerkan prestasi perniagaan sedia ada yang memuaskan

(b)       Pelanggan sedia ada .
·        Bergantung kepada pelanggan sedia ada untuk menyokongnya dalam urus niaga kelak ? Menjamin keuntungan


(c) Pembekal sedia ada.
  • Urusan pembelian dengan pembekal boleh diteruskan oleh usahawan.  Kredit mudah diperoleh kerana hubungan baik yang sedia ada


(d) Pekerja sedia ada .

·        Pekerja sedia ada yang terlatih mengenai produk, perkhidmatan dan pelanggan.
·        Menjimatkan kos latihan

(e) Bank sedia ada.
  • Lebih mudah mendapat pinjaman daripada bank kerana hubungan baik yang sedia ada.  Mengatasi masalah kekurangan modal

(f) Inventori sedia ada.
  • Tidak perlu membeli aset yang banyak ?
  • Menjimatkan kos


Keburukkan

(a) Rekod lepas yang lemah.
  • Penjualan perniagaan oleh pemilik mungkin disebabkan oleh masalah kerugian, persaingan yang terlalu sengit dan lain-lain.
  • Membawa kesan yang buruk kepada perniagaan pada masa akan datang

(b) Imej yang buruk.
  • Mungkin disebabkan pemilik dahulu tidak melayan pelanggan dengan baik. 
  • Usahawan terpaksa berusaha dengan keras untuk menarik pelanggan dan mewujudkan imej yang baik.

(c) Salah lokasi.
  • Lokasi perniagaan yang diambil alih menjadi tidak strategik akibat perubahan persekitaran.
  • Usahawan tidak dapat mengubah lokasi perniagaan yang telah diambil alih.

(d) Liabiliti sedia ada.
  • Keadaan fizikal yang buruk menyebabkan usahawan terpaksa mengubahsuai bangunan, membaiki atau menggantikan peralatan.
  • Melibatkan kos penyelenggaraan yang tinggi

(e) Kesukaran melakukan inovasi.
  • Perniagaan yang diambil alih telah mempunyai sistem pengurusan dan produk yang sedia ada.
  • Usahawan terpaksa mengambil masa yang panjang untuk melakukan perubahan.


Penyiasatan dan Penilaian ke atas perniagaan sedia ada

(a) Audit bebas.

Usahawan perlu menyiasat akaun-akaun dan rekod-rekod kewangan perniagaan yang hendak dibeli. Tujuannya ialah untuk memastikan perniagaan tersebut telah menggunakan prosedur perakaunan yang diterima dan telah menyediakan penyata kewangan yang tepat.

(b) Pelarasan penyata diaudit.

Usahawan perlu membuat penyelarasan ke atas penyata kewangan yang telah diaudit untuk mendapat gambaran sebenar tentang perniagaan yang hendak dibeli. Tujuannya ialah untuk memastikan hasil dan belanja yang ditunjukkan dalam penyata kewangan adalah yang sebenarnya dilibatkan dengan perniagaan dan tidak bercampur aduk dengan hasil dan  perbelanjaan persendirian penjual dan keluarganya. Selain daripada itu, dia juga perlu memastikan nilai buku asset-aset adalah realistik.

(c) Penilaian perniagaan.

Usahawan perlu menilai kedudukan perniagaan yang hendak dibeli Sebagai contoh: usahawan akan mengetahui nilai semasa perniagaan yang hendak dibeli berasaskan kepada jualan perniagaan lain yang serupa dengan urus niaga yang hendak dijalankan

(d) Faktor lain untuk pertimbangan .

Usahawan perlu mempertimbangkan faktor lain seperti persaingan, pasaran, perubahan komuniti masa depan, komitmen undang-undang, keadaan bangunan perniagaan, harga produk yang dijual dan lain-lain faktor lagi Sebagai contoh: Usahawan perlu melihat tahap persaingan dan lokasi perniagaan dengan lokasi pesaing untuk memastikan sama ada perniagaan tersebut mampu bersaing dengan pesaing ataupun tidak


3. Francais

(a) Konsep francais.

Pemberian kebenaran hak daripada francaisor kepada francaisi untuk menggunakan cap dagang, paten dan lain-lain untuk mengeluarkan dan memasarkan produk mengikut sistem francais yang ditentukan oleh francaisor.   Francaisor akan menyampaikan pengetahuan imej, kepakaran pembuatan atau perkhidmatan dan teknik pemasaran kepada francaisi.   Francaisi akan membayar royalti kepada francaisor dan dibenarkan menggunakan nama syarikat dan menerima bantuan dari francaisor untuk memulakan perniagaan di sesuatu kawasan tertentu.


(b) Jenis-jenis perniagaan francais

Pemegang francais berformat

Pemberian kebenaran hak daripada francaisor kepada francaisi untuk francais menggunakan harta intelektual seperti logo, jenama, strategi pemasaran dan berformat lain-lain bagi membuat   dan memasarkan barangan.
Contoh: McDonald's, KFC Francais          

Francais pengilangan produk

Pemberian kebenaran hak daripada francaisor kepada francaisi untuk pengilangan  mengeluarkan barangan mengikut formula, resepsi atau reka bentuk yang produk disediakan oleh francaisor.
Ia juga memasarkan barangan tersebut mengikut sistem pemasaran yang disediakan oleh francaisor
Contoh: Pepsi Cola, Nokia

Lesen bertanda dagang

Pemberian kebenaran hak daripada francaisor kepada francaisi untuk bertanda menggunakan tanda dagang atau jenama bagi menjual barangan francaisor dagang dan diberi komisen
Francaisor cuma menjalankan pengauditan penjualan
Contoh: Walt Disney, Garfield

Francais wakil pengedar

Pemberian kebenaran hak daripada francaisor kepada francaisi untuk wakil memasarkan barangan keluaran francaisor secara eksklusif mengikut peraturan pengedar  dan kaedah yang ditentukan oleh francaisor
Ia diberi kuasa monopoli untuk memasarkan keluaran di dalam kawasan tertentu
Contoh: Shell, Mobil

Penganjur

Pemberian kebenaran hak daripada francaisor kepada francaisi untuk bertindak sebagai penganjur kepada francaisor dengan melibatkan din secara mendalam dalam perniagaan dari segi modal, bahan mentah sehingga kepakaran, pengurusan dan pemasaran
Barangan dibeli daripada francaisor dan nama syarikat-syarikat francais adalah sama
Contoh: Kedai G-Mart, 7-Elevan


(c ) Kebaikkan dan keburukkan

Kebaikkan

Latihan pengurusan
·        Disediakan oleh francaisor untuk mengatasi masalah kekurangan pengalaman francaisi        
·        Dengan itu, francaisi dapat menguruskan perniagaan dengan lebih baik  
  
Bantuan kewangan
  • Diberi oleh bank melalui francaisor dengan syarat pinjaman yang lebih baik  
  • Bantuan ini dapat mengatasi masalah kekurangan modal francaisi                       

Jenama yang mantap
·                      Jenama francaisor telah dikenali oleh
·                      Imej yang kukuh ini menjamin keuntungan francaisi

Kaedah urus niaga yang terbukti   
·        Kaedah pengurusan francaisor membantu francaisi mengelakkan masalah yang mungkin dihadapi
·        Justeru itu, pembaziran kos akibat kesilapan dapat dikurangkan

Bantuan berterusan  
  • Bantuan dari segi kawalan perbelanjaan, inventori dan nasihat dibekalkan oleh francaisor
  • Keadaan ini    membantu    francaisi menyelesaikan masalah semasa perjalanan perniagaan

Faedah ekonomi bidangan
·        Pembelian stok secara pukal oleh francaisor membolehkannya mendapat diskaun niaga 
·        Keadaan ini dapat mengurangkan kos operasi francaisi apabila francaisi membeli stok daripada francaisor dengan harga yang murah

Risiko kerugian minimum
·        Produk telah lama bertapak dan mempunyai imej yang mantap
·        Keadaan ini mengurangkan risiko kerugian dan menjamin keuntungan francaisi


Keburukkan

Kawalan terhad
  • Francaisi terpaksa mengikut peraturan dan kaedah operasi perniagaan francaisor
  • Ia tidak boleh membuat keputusan tertentu perniagaan dengan lebih baik tanpa persetujuan awal daripada francaisor
  • Contoh: Francaisi hanya dibenarkan menjual beberapa jenis produk dan perkhidmatan sahaja, masa dan hari berniaga yang ditetapkan dan lain-lain.

Yuran francais yang mahal
  • Francaisi terpaksa membayar yuran Jenama yang mantap pendahuluan semasa memulakan perniagaan
  • Selain itu, ia juga perlu membayar royalti pelanggan secara berterusan sepanjang hayat francais.

Masalah imej
  • Perniagaan francais akan terjejas jika francaisi tidak melayan pelanggan dengan baik
  • Francaisi lain terpaksa menanggung risiko kerugian akibat tindakan orang lain

Mungkin tertipu
  • Pada peringkat permulaan, francaisor memberikan hak perniagaan kepada francaisi
  • Apabila perniagaan berkembang maju,   francaisor mengambil balik hak dan beroperasi sendiri

Kekurangan maklumat terkini
  • Malaysia kekurangan maklumat yang lengkap dan terkini tentang perniagaan francais.
  • Akta Francais 1998 masih baru dan tidak menyeluruh untuk mengawasi sistem francais

Menjadi pesaing selepas tamat kontrak
  • Francaisi mempelajari segala pengetahuan, kaedah pengurusan, teknik kepakaran dan lain-lain semasa menjalankan perniagaan francais
  • Francaisi menjalankan jenis perniagaan yang sama selepas kontrak tamat tempohnya



4. Perikatan strategik

(a) Konsep Perikatan Strategik.

Satu kerjasama antara dua syarikat yang bertujuan untuk mengembangkan perniagaan secara cepat dan cekap melalui cara berkongsi teknologi, pengetahuan dan kemahiran

(b) Bentuk Perikatan Strategik

i. Usahasama

Dua atau lebih syarikat membentuk satu perikatan bertujuan untuk mengeksport produk dan perkhidmatan mereka ke pasaran global. Usahawan-usahawan berkongsi tanggungjawab dan kos. Keuntungan akan dibahagi mengikut jumlah pelaburan masing-masing.





ii.Kebaikkan dan keburukkan

Kebaikkan

Meluaskan pasaran.
·         Pasaran tidak hanya terhad kepada negara sendiri.
·         Untung yang lebih dapat diperoleh melalui pasaran asing

Perkongsian keuntungan 
·         Untung dibahagi mengikut jumlah pelaburan masing-masing .
·         Semakin banyak modal dilabur, semakin banyak untung diperoleh.

Kelebihan daya bersaing di pasaran global. 
·         Pengetahuan yang dibekalkan oleh syarikat tempatan tentang pasaran tempatan membolehkan keputusan yang tepat dan cepat dapat dibuat.
·         Keadaan ini membentuk kedudukan kompetitif syarikat di pasaran asing

Bertindak cepat terhadap perubahan dalam pasaran asing.  
·         Maklumat terkini tentang pasaran tempatan dibekalkan oleh syarikat tempatan dengan cepat.
·         Keadaan ini membolehkan keputusan yang tepat dan cepat dibuat apabila berlaku sebarang perubahan dalam pasaran asing.

Perkongsian pengetahuan, teknologi dan kepakaran.
·         Pengetahuan tentang kaedah pengeluaran dan kaedah pengurusan dalam persekitaran yang berbeza dapat dikongsi bersama antara syarikat yang bekerjasama.  
·         Keadaan ini meningkatkan kecekapan kedua-dua syarikat

Perkongsian risiko.  
  • Kerjasama antara dua syarikat akan mengurangkan dan mengawal risiko yang dihadapi
  • Apabila kerugian berlaku, ia ditanggung bersama antara kedua-dua syarikat Pemindahan teknologi.
  • Terpaksa dilakukan kepada syarikat yang berkerasama.
  • Mewujudkan persaingan kepada syarikat yang membekalkan teknologi apabila kerjasama tamat kelak.






Keburukkan
Pemindahan teknologi.
  • Terpaksa dilakukan kepada syarikat yang bekerjasama
  • Mewujudkan persaingan kepada syarikat yang membekalkan teknologi apabila kerjasama tamat kelak.

Percanggahan pendapat.
  • Perbezaan dalam budaya korporat, matlamat dan lain-lain menyebabkan pendapat bercanggah.  
  • Keadaan ini mewujudkan konflik semasa pembuatan keputusan

Kawalan terhad. 
  • Kedua-dua syarikat tidak dapat membuat keputusan sendiri. Ini kerana mereka berkongsi tanggungjawab, risiko dan keuntungan.



Perlesenan.

Pemberian kebenaran oleh licensor kepada licensi untuk mengeluarkan atau memasarkan jenama produk atau perkhidmatannya bagi satu tempoh tertentu. Licensor memberi hak menggunakan proses pengeluaran, cap dagang, paten, rahsia niaga dan lain-lain yang berkaitan dengan produk atau perkhidmatannya kepada licensi. Licensi terpaksa membayar royalti kepada licensor.



Kebaikkan

Meluaskan pasaran          
  • Pasaran tidak hanya terhad kepada negara sendiri.      
  • Untung yang lebih dapat diperoleh melalui  pasaran asing.   

Memasuki pasaran dengan risiko minimum     
  • Licensi lebih jelas tentang pasaran tempatan Dengan itu, keputusan yang tepat dan cepat  
           
Pemindahan teknologi            
  • Licensi menerima kepakaran pengeluaran    licensor.     
    Ini membolehkan licensi meningkatkan pengetahuan dan kepakaran dalam bidang tertentu

Mengelakkan cukai import dan eksport
  • Licensi mengeluarkan dan memasarkan jenama produk atau perkhidmatan di pasaran tempatan.
  • Licensor dapat memasarkan jenamanya di pasaran asing tanpa perlu membayar cukai eksport dan cukai import.

Keburukkan

Kehilangan untung
  • Jika licensi sangat berjaya, licensor tidak sendiri dapat menikmati keuntungan
  • Sebaliknya, ia hanya menerima royalty sahaja.

Wujud persaingan selepas kontrak
  • Apabila kontrak tamat,licensi mungkin menjadi pesaing kepada licensor 
  • Ini kerana licensi telah mempelajari membentuk teknologi dan kepakaran daripada licensor

Pemindahan teknologi
  • Terpaksa dilakukan kepada licensi   
  • Mewujudkan persaingan kepada licensor yang  membekaIkan teknologi apabila kontrak tamat kelak

Royalti yang tinggi
  • Licensi terpaksa membayar royalty kepada licensor sepanjang kontrak perlesenan berkuatkuasa
  • Keadaan ini akan mengurangkan untung yang diperolehi oleh Licensi

Pengeluaran secara kontrak / kontrak pengeluaran. Pemberian kontrak oleh syarikat asing kepada sebuah syarikat tempatan untuk mengeluarkan dan memasarkan produk separuh siap atau siap bagi tempoh tertentu. Syarikat tempatan dikehendaki membayar royalti kepada syarikat asing tersebut.


KEBAIKAN

Meluaskan pasaran     
  • Pasaran tidak hanya terhad kepada negara sendiri. Untung yang lebih dapat diperoleh melalui pasaran asing.  
       
Mengelakkan cukai eksport dan import
  • Syarikat yang memberi kontrak dapat mengeluarkan produk di pasaran asing. 
  • Ia juga dapat memasarkan produknya di pasaran asing tanpa perlu membayar cukai eksport dan cukai import .  
                  
Memasuki pasaran dengan risiko minimum         
  • Penerima kontrak lebih jelas tentang pasaran tempatan.  Dengan itu, keputusan yang tepat dan cepat dapat dibuat dan membantu dalam membentuk kedudukan kompetitif pemberi  kontrak di pasaran asing.
  • Peluang untuk membeli pengeluar tempatan atau membentuk perkongsian pada masa depan.                                  


KEBURUKAN

Kehilangan untung
  • Jika penerima kontrak sangat berjaya, pemberi kontrak tidak dapat menikmati  keuntungan.
  • Sebaliknya, ia hanya menerima royalti sahaja.

Kehilangan     kawalan     atas       proses    pengeluaran kerana jarak yang jauh

Wujud persaingan selepas tamat kontrak   
  • Apabila kontrak tamat, penerima kontrak mungkin menjadi pesaing kepada pemberi  kontrak.  Ini kerana penerima kontrak telah mempelajari teknologi dan kepakaran daripada pemberi kontrak.
  • Royalti yang tinggi.    
  • Penerima kontrak terpaksa membayar royalti kepada pemberi kontrak sepanjang kontrak berkuatkuasa.
  • Keadaan ini akan mengurangkan untung yang diperoleh oleh penerima kontrak


 iv. Pemilikan bersama

Usahasama antara syarikat tempatan dengan pelabur asing untuk mewujudkan satu perniagaan tempatan. Berkongsi hak milik dan kawalan. Mungkin diperlukan atas sebab politik dan ekonomi atau syarikat itu kekurangan modal, fizikal dan pengurusan untuk memulakan perniagaan secara persendirian. Contoh: Dasar kerajaan mewajibkan pemilikan bersama sebagai syarat untuk memasuki pasaran negara tersebut.

KEBAIKAN
·         Mengatasi masalah kekurangan modal dan kepakaran
·         Kepakaran Syarikat tempatan dapat memperoleh modal dan kepakaran daripada pelabur asing (Seperti kebaikan Usahasama)

KEBURUKAN
(Seperti keburukan Usahasama)



v. Pengurusan secara kontrak.

Pemberian kebenaran oleh syarikat asing kepada sebuah syarikat tempatan untuk menawarkan perkhidmatan pengurusan di pasaran tempatan bagi tempoh tertentu. Syarikat tempatan dikehendaki membayar royalti kepada syarikat asing tersebut.




KEBAIKAN

Meluaskan pasaran
  • Pasaran tidak hanya terhad kepada negara sendiri. Untung yang lebih dapat diperoleh melalui pasaran asing

Memasuki pasaran dengan risiko minimum.
  • Penerima kontrak lebih jelas tentang pasaran tempatan.   Dengan itu, keputusan yang tepat dan cepat dapat dibuat dan membantu dalam membentuk kedudukan kompetitif pemberi kontrak di pasaran asing
  • Peluang untuk membeli pengeluar tempatan atau membentuk perkongsian pada masa depan


KEBURUKAN
Kehilangan untung. 
  • Jika penerima kontrak sangat berjaya, pemberi kontrak tidak dapat menikmati keuntungan. Sebaliknya, ia hanya menerima royalti sahaja

Kehilangan kawalan atas proses pengeluaran kerana jarak yang jauh.
  • Wujud persaingan selepas tamat kontrak.  Apabila kontrak tamat, penerima kontrak mungkin menjadi pesaing kepada pemberi kontrak. Ini kerana penerima kontrak telah mempelajari kaedah pengurusan daripada pemberi kontrak

Royalti yang tinggi. 
  • Penerima kontrak terpaksa membayar royalti kepada pemberi kontrak sepanjang kontrak berkuatkuasa. Keadaan ini akan mengurangkan untung yang diperoleh oleh penerima kontrak.




PEMBIAYAAN DAN SUMBER MODAL

A. Konsep Modal.

Sesuatu yang boleh menghasilkan pendapatan kepada pemiliknya. Dibahagi kepada bentuk kewangan dan bukan kewangan

Kewangan
  • Tunai, stok perabot, tanah dan peralatan               

Bukan kewangan
  • Pengetahuan, kemahiran, teknologi, khidmat nasihat dan pengalaman





1. Jenis Modal

Modal Tetap  
                       
Diperlukan untuk membeli aset tetap perniagaan seperti bangunan, tanah, komputer dan lain-lain yang akan digunakan dalam pengeluaran barang dan  perkhidmatan.  


Modal Kerja   

Diperlukan untuk menyokong  operasi biasa perniagaan dalam jangka pendek seperti membayar  gaji, membeli inventori, membiayai kredit dan lain-lain   


Modal Pertumbuhan 

Diperlukan apabila perniagaan sedia ada berkembang atau mengubah arah tuju

            
B. Sumber Modal

Kewangan pula dibahagi kepada jenis formal dan tidak formal

1.  Formal                               

i. Bank Perdagangan                              

Dalam bentuk overdraf, pinjaman inventori,   pinjaman hartanah, pinjaman akaun belum  terima

ii.Syarikat kewangan

    Sewa beli,pinjaman inventori, pinjaman akaun belum terima


iii.Pembekal

      Kredit perdagangan,pinjaman pembelian peralatan,sewa pajak peralatan


iv.Kerajaan

      Wang tunai,bekalan barang niaga,ruang niaga, peralatan dan mesin


1.  Tidak Formal

i. Simpanan peribadi.
-          Tabungan, pencen, penjualan hartanah, warisan

ii.  Rakan
-          Wang pelaburan, pinajamn

iii.Keluarga
-          Wang pelaburan, pinjaman


iv.Saudara mara
-          Wang pelaburan, pinjaman


Pembiayaan ekuiti dan pembiayaan hutang


i.Pembiayaan ekuiti

  • Saham yang diterbitkan oleh syarikat untuk mendapatkan dana dari pelabur awam
  • Ia merupakan modal sumbangan pelabur dan pemilik
  • Syarikat tidak mempunyai tanggungjawab untuk membayar dividen
  • Syarikat tidak perlu membayar balik ekuiti
  • Ekuiti tidak mempunyai tempoh matang
  • Syarikat tidak perlu menyediakan cagaran untuk mendapatkan ekuiti
  • Tiada perlindungan cukai terhadap bayaran dividen.Maka, kos modal meningkat.
  • Perolehan ekuiti memakan masa dan syarat adalah ketat.
  • Keuntungan firma terpaksa dibahagi dengan ramai pelabur
  • Pemilik ekuiti mempunyai kuasa terhadap pihak pengurusan.

ii. Pembiayaan hutang
  • Pinjaman yang dibuat melalui terbitan sekuriti hutang kepada orang awam
  • Ia merupakan hutang yang diperoleh daripada pemiutang
  • Syarikat mempunyai tanggungjawab untuk membayar faedah dan pokok pinjaman
  • Syarikat perlu membayar balik pinjaman bersama dengan kadar faedah
  • Pinjaman mempunyai tempoh matang. Dengan itu, syarikat akan menghadapi risiko muflis jika gagal menjelaskan hutang dalam tempoh matang.
  • Syarikat perlu menyediakan cagaran untuk mendapatkan pinjaman
  • Ada perlindungan cukai daripada pembayaran faedah.Maka kos modal berkurang.
  • Pinjaman boleh didapati dengan cepat dan mudah, asalkan nilai cagaran mencukupi.
  • Menambah keuntungan syarikat apabila jualan berjaya dipertingkatkan dengan bantuan pinjaman
  • Pemilik hutang tidak mempunyai kuasa terhadap pengurusan syarikat.



KEMUDAHAN DAN BANTUAN

Peranan Kementerian Pembangunan Usahawan

  • Membangunkan lebih ramai usahawan bumiputera yang berkemahiran
  • Mewujudkan kerjasama antara usahawan bumiputera dan bukan bumiputera yang melibatkan perniagaan dalam dan luar negara
  • Membentuk sikap dan nilai keusahawanan supaya mampu berdikari
  • Meningkatkan bilangan usahawan yang berkualiti melalui sumber dana kementerian dan agensi kerajaan
  • Menyelaraskan dasar dan aktiviti agensi di bawah kementerian untuk memastikan pengurusan yang cekap

A. Jenis-jenis Kemudahan kemudahan
                                
Bantuan Kewangan      

  • Membiayai pinjaman modal melalui Pembiayaan Am, Pembiayaan Perniagaan Kecil, Skim Bantuan Pembangunan Francais dan lain-lain Memberi pinjaman dengan kadar bunga yang rendah Kemudahan
  • Menyediakan ruang pejabat dan bangunan yang sesuai untuk berniaga
  • Menjalankan aktiviti membeli, menyewa menjual harta dan bangunan
  • Kemudahan Khidmat  Prasarana dan  Tapak Kilang.
  • Mengadakan khidmat nasihat dari segi membimbing untuk menjayakan Nasihat dan Perundingan 
  • Projek perniagaan dan membuat kajian kewangan perniagaan
  • Program Pembangunan Usahawan.
  • Memberi peluang perniagaan kepada mereka selepas memperolehi kemahiran dan pengalaman.
  • Menganjur kursus dan latihan dalam bidang pengurusan dan pentadbiran perniagaan
  • Pemasaran 
  • Memasarkan hasil kraf tangan di seluruh Malaysia melalui kedai-kedai sendiri .
  • Membantu mempromosikan dan memasarkan hasil kraf tangan melalui KARYANEKA

B. Pihak-pihak yang Memberi Kemudahan dan Bantuan

Jenis kemudahan                  

Pihak-pihak yang memberi kemudahan dan bantuan

Bantuan Kewangan          

  • Majlis Amanah Rakyat (MARA) menyediakan pinjaman modal melalui Pembiayaan Am, Pembiayaan Pengangkutan, Pembiayaan Perniagaan Kecil dan lain-lain
  • Bank Pembangunan Malaysia Berhad memberi pinjaman dengan kadar bunga yang rendah melalui Tabung Usahawan Baru, Skim Perbankan Syariah. Skim Modal Asas dan lain-lain
  • Kementerian Pembangunan Usahawan menyediakan pinjaman dengan kadar faedah yang lebih rendah melalui Skim Pembiayaan Francais, Skim Modal Asas Skim Pinjaman      Bersepadu dan lain-lain serta membantu membiayai kos projek Francais melalui Skim Bantuan Pembangunan Francais
  • Kementerian Belia dan Sukan menyediakan Skim Rancangan Peniaga Kecil dan Tabung Kumpulan Wang Amanah Pembangunan Ekonomi Belia



Kemudahan Khidmat  Nasihat dan Perundingan          

  1. SIRIM memberi khidmat nasihat teknikal dan penilaian teknologi kepada industri baru
  2. Perbadanan Pembangunan Bandar (UDA) mengadakan program Khidmat Perunding dan Pengurusan Projek untuk mewujudkan bakal bakal pemaju bumiputera baru yang tiada pengalaman dalam tanah menjalankan aktiviti memajukan

  1. Pusat Pembangunan Usahawan Malaysia (MEDEC) memberi khidmat nasihat melalui Jabatan Pembangunan Perniagaan di bawah Perniagaan dan Perundingan program Khidmat Nasihat

  1. Kementerian Pembangunan Usahawan (KPU), MARA mengadakan khidmat nasihat dari segi mengadakan kursus pengurusan. perakaunan dan pemasaran, membimbing usahawan menjayakan projek perniagaan dan lain-lain


Pembangunan Usahawan
    
  • Pihak swasta menyertai Program Mentor-mentee untuk memberi latihan, bimbingan kepada bakal-bakal usahawan kecil dan sederhana bumiputera
  • Majlis Amanah Rakyat (MARA) menyediakan kursus latihan kemahiran dan  pengurusan perniagaan
  • Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) menyediakan kursus khas seperti pembuatan dan pemprosesan dengan teknologi baru makanan
  • Kementerian Pembangunan Negara dan Luar Bandar, KEMAS menganjur kursus dan latihan dalam bidang pengurusan dan pentadbiran perniagaan

Kemudahan Prasarana   dan Tapak Kilang                        

  • Malaysian Industrial Estate Limited (MIEL) membina tapak kilang dan reka bentuk yang sesuai untuk industri pernbuatan dan industri kecil
  • Perbadanan Pembangunan Bandar (UDA) menyediakan ruang pejabat dan bangunan yang sesuai untuk berniaga di kawasan bandar.
  • Majlis Amanah Rakyat (MARA) menyediakan tapak kilang, ruang niaga kepada usahawan bumiputera di bandar kecil melalui program Kawasan Industri Kecil.
  • Lembaga Pemasaran Persekutuan (FAMA) menyediakan tempat berniaga seperti Pasar Tani 

                
   i.            Pemasaran

1.           Syarikat Pemasaran Karyaneka Sdn. Bhd. (Karyaneka) membantu memasarkan hasil kraf tangan di seluruh Malaysia melalui kedai-kedai sendiri
2.           Perbadanan Kemajuan Kraf tangan Malaysia (PKKM) membantu mempromosikan dan memasarkan hasil kraf tangan melalui KARYANEKA
3.           Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) membantu pemasaran lcraf tangan yang dikumpul dari kampung-kampung
4.           Besta Distributor membantu memasarkan produk berasaskan makanan melalui konsep payung dengan menggunakan jenama Besta



1 comment:

  1. TAWARAN PINJAMAN UNTUK SEMUA (MEMOHON SEKARANG)

    Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Adakah anda dalam mana-mana tekanan kewangan? adakah anda memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda mempunyai pendapatan yang rendah dan sukar untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank tempatan dan institusi kewangan lain? Jawapan: Di sini, Christiana Anderson Firma Pinjaman adalah jawapannya. Kami menawarkan;

    a) pinjaman peribadi, pengembangan perniagaan.
    b) Perniagaan Mula-up dan pendidikan.
    c) penyatuan hutang.
    d) Pinjaman Wang Hard.

    Walau bagaimanapun, kaedah kami menawarkan kemungkinan untuk menunjukkan jumlah pinjaman yang diperlukan dan juga jangka masa yang anda mampu untuk menyelesaikan pembayaran balik pinjaman dengan kadar faedah sebanyak 2%. Ini memberikan peluang sebenar untuk mendapatkan wang yang anda perlukan anda. Calon yang berminat perlu menghubungi kami melalui: angeladavidsloan@gmail.com

    ReplyDelete